Terminale kontenerowe rozpoczęły ważyć kontenery morskie

Branża transportu morskiego od dawna borykała się z problemem nieodpowiednio wpisywanej wagi kontenerów. Na nieszczęście spora ilość nadawców nie przywiązywała do tego wagi, a będzie to miało bardzo duże znaczenie dla bezpieczeństwa przewozów. Nieduże nawet różnice w wadze mogą się w przypadku paru tysięcy kontenerów wzmacniać, sprawiając bardzo poważne kłopoty ze stabilnością, a czasami nawet zatonięcia. Z tego też powodu od długiego czasu były prowadzone prace nad uporządkowaniem tego tematu, jednak ze względu na koszty nie dało się ich zakończyć z sukcesem. Dopiero niedawno udało się wypracować porozumienie, na mocy jakiego wszystkie kontenery znajdujące się na statku muszą być dokładnie zważone. Przepisy te obowiązują od 1 lipca 2016 roku, a ich nierespektowanie będzie się wiązać z odpowiednimi konsekwencjami. Obowiązek weryfikacji dokładnej wagi kontenera spoczywa na tym, kto go nadaje, dlatego też musi on dokładnie przypilnować, żeby wszystko odbyło się zgodnie z obowiązującymi zasadami. Poza tym przewoźnicy i terminale mają prawo odmówić załadunku kontenera, który nie ma wagi zweryfikowanej. Porty rozpoczęły ważenie kontenerów morskich

Przepisy obecnie zezwalają na przeprowadzenie ważenia jednostek kontenerowych przy użyciu dwóch technik. Pierwszą z nich jest to ważenie kompletnego zapakowanego i zamkniętego kontenera, natomiast druga to ważenie poszczególnych poszczególnych towarów razem z opakowaniami i zsumowanie wszystkiego na samym końcu. Pierwsza metoda jest dużo szybsza i wygodniejsza do użytku, lecz będzie wymagać zakupu odpowiednich, certyfikowanych wag. W chwili obecnej jedynie niewielka część portów w Polsce posiada tego typu możliwości, ale nadal nie ma w nich szans na obsłużenie wszystkich jednostek. Z tego też powodu nadal spora część sprawdzania wag odbywać się będzie musiała w głębi kraju, w firmach które się zajmują załadunkiem. W najbliższym czasie są rzecz jasna w planach tego typu inwestycje, ale sprawa nie będzie jedynie dotyczyła zakupienia kolejnego urządzenia, ale także zmienienia organizacji pracy na terenie portu. Dla przykładu port na terenie Szczecina ma już szereg procedur związanych z przyjmowaniem kontenerów, a także może zaoferować możliwość ważenia ich przed załadunkiem.